Skip to main content

Jsem teď manažer, tak mi vykejte.
Jak se správně sžít s novou rolí?

Je to taková klasická situace - jeden z týmu je povýšený do role manažera. Co teď? Ne vždy je snadné se s novou pozicí sžít. A ne každý v týmu je schopný přepnout a začít svého nového nadřízeného respektovat. Je na čase udělat si odstup od kolegů, s kterými jsme ještě nedávno chodili “na jedno”? Jak se ztotožnit s novou rolí? A proč je důležité zůstat sám sebou? O tom je náš dnešní článek.

Se svými kolegy chodíte na obědy, po práci na pivo, možná si spolu občas postěžujete na vedení firmy a sdílíte zážitky z osobního života. A pak to najednou přijde - povýšení. Je to úspěch. Ale samozřejmě, role manažera přináší spousty nových výzev a ne každý má v sobě přirozený talent a respekt, kterým by hned všechny oslnil.

Spousty začínajících manažerů se na nás obrací s prosbou o pomoc. Nevědí, jak s novou rolí naložit a může to pro ně být stresující. “Divili byste se, kolik začínajících manažerů například přeskočí z tykání na vykání ve svém týmu, aby si vydobyli respekt,” říká Pavla Líčeníková, lektorka leadershipu.

azteka manazerske dovednosti

Ztotožnění s novou rolí

“Já si myslím, že nejhorší je se do té role začít nějak násilně stylizovat - teď jsem manažer a měl bych se chovat jinak,” říká Pavla. Většinou totiž takové vystupování nepůsobí autenticky a zaměstnanci akorát tak budou přemýšlet nad tím, co to na ně jejich bývalý kolega zkouší.

Zároveň je ale důležité si přiznat, že se člověk v nové roli nachází a měl by se s ní ztotožnit. “To znamená přijmout zodpovědnost za vše, co je s tím spojené. A to není snadný proces,” zmiňuje Pavla. Přitom přijít si na vše postupně, třeba i díky chybám, které člověk udělá, a hlavně zpětné vazbě od samotných zaměstnanců a vlastních nadřízených, je správná cesta. Pokora nikdy nikomu neublížila a lidé chyby dělají.

“Nedávno mě jeden začínající manažer příjemně překvapil svým přístupem. Řekl, že když se něco nepodaří, stoupne si před svůj tým a řekne: Pojďte do mě, řekněte mi, co dělám blbě, abych to mohl zlepšit,” říká Pavla.

Podle ní má celá situace dvě roviny:

Zaprvé, osobnost člověka. Ta ho určuje a díky ní je autentický a důvěryhodný. To je třeba si uchovat.

Zadruhé, softskills, tedy sociální dovednosti, které je možné zlepšit. “Jako manažer se mohu zlepšovat v určitých dovednostech jako vedení týmu, předávání úkolů, komunikace změn nebo dávání zpětné vazby. To jsou témata, kolem kterých se točí naše workshopy a lidé si to na nich mohou vyzkoušet a natrénovat,” vysvětluje Pavla.

Právě letní prázdniny, které jsou pro většinu oborů okurková sezóna, jsou skvělým obdobím pro to na sobě zapracovat. Pokud byste o workshop měli zájem a chtěli vědět více informací, určitě nám napište. Rádi vymyslíme i školení na míru.